A web érted dolgozik!

 

Stratégia tervezés, dizájn, tesztelés, módosítás

a jobb üzleti eredmények elérése érdekében.

A közösségi web fejlődésének 5 korszaka

Szerző: Németh Krisztina Közzétéve: 2010-04-16 Kategória: Közösségi média marketing, Online marketing

A közösségi web fejlődésének 5 korszaka

Bevezető

A Forrester Research 2009-es "Groundswell" című jelentése a közösségi web, közösségi internet jövőjével foglalkozott.

Definíciójuk szerint a "groundswell" az interneten az emberek között létrejövő hálózat, szövedék, olyan hálózat, amely embereket emberekkel köt össze, nem embereket cégekkel, intézményekkel.

Jeremiah Owyang: A közösségi média jövőjének 5 korszaka

A jövőben az internet, a web várható fejlődési iránya az embereket a szervezetekkel, intézményekkel összekötő hálózat terjedése helyett a "groundswell", az embereket emberekkel összekötő háló fejlődése lesz. 

A felhasználók rendkívül gyorsan adoptálják majd a közösségi hálózatokat, a brandeket - még a pénzügyi válság ellenére is, ezért várható, hogy gyorsan bővül azoknak a lehetőségeknek a köre, amik segítségével követhetik a trendeket.

A Forrester Research által készült riport az ügyfelek számára ingyenesen letölthető, azok számára viszont, akik nem ügyfelei a piackutató cégnek, összefoglaljuk a kutatás eredményeit. 

Napjaink közösségi internet tapasztalata összefüggéstelen, mert a felhasználók az általuk látogatott közösségi portálokon különböző személyiségekkel, identitásokkal rendelkeznek.
A "személyiségek" hordozhatóságát lehetővé tevő technikai megoldások lehetőséget adnak a fogyasztóknak, hogy a különböző oldalakon ugyanazt az "identitást" használják. Ezzel a lehetőséggel átalakul a marketing, az e-kereskedelem, a CRM rendszerek, és a hirdetések piaca.
Ez csak annak az átalakulásnak a kezdeti lépése, mely során a weben fokozatosan átalakul az egymástól független, szeparáltan működő közösségi site-okon való jelenlét egy megosztott közösségi tapasztalattá, "shared social experience"-é.

A fogyasztók az interneten a márkákkal kapcsolatos döntéseik meghozatala során megbíznak mások véleményében.

A közösségi portálokon egymással kapcsolatban lévő fogyasztók erősítik a közösséget és nyomást tudnak gyakorolni a márkákkal kapcsolatos vélemények kialakításában, a márkák elfogadásában vagy elutatsításában. A közösségek így a következő generációs termékek aktív alakítóivá válnak.

Kutatásunk során úgy találtuk, hogy a technológiák fejlődése a fogyasztói márka elfogadásban is változást idéz elő. Ezeket a brandek is követni fogják, öt különböző hatást idézve elő:

A Közösségi Web öt korszaka

1. A közösségi kapcsolatok kora: A felhasználók kapcsolatba lépnek egymással és megosztják tartalmaikat, gondolataikat.

2. A közösségi funkcionalitás kora: A közösségi oldalak működése az operációs rendszerekre kezd hasonlítani.

3. A közösségi kolonizálás kora: Minden élmény és tapasztalat közösségivé válik.

4. A közösségi kontextusok kora: Tárgyilagos tartalmak és személyreszabottság.

5. A közösségi kereskedelem kora: A közösségek határozzák meg a jövő termékeit és szolgáltatásait.

Frissítés: CRM Magazine cikke bővebben az öt közösségi korszakról

A közösségi média 5 körszaka

Az öt, egymást átfedő korszak időbeni megjelenése

Fontos megjegyezni, hogy a korszakok nem egymást követik, hanem egymásba ékelődve folyamatos átmenetet képeznek.

A közösségi kapcsolatok korszaka már elkeződött és az érettség fázisába lépett. Beléptünk a közösségi funkcionalitás korába is, de egyelőre még nem látszik világosan a valódi alkalmazhatóság iránya.

Olyan kezdeti technológiákkal, mint a Facebook alkalmazással való kapcsolat (Facebook connect) elkezdődött a közösségi kolonizálás kora is. Amint a különböző identitások egyesülnek lehetővé válik a közösségi kontextus korába való átlépés.

Az alábbi diagramm mutatja, hogyan jelennek meg a különböző korszakok - a legtávolabbi cél, a közösségi kereskedelem központba állításával.

A közösségi média korszakainak időbeli megoszlása

24 interjú közösségi médiában a csúcson lévő cégekkel

A kutatások eredményei nem légbőlkapottak, kvalitatív kutatásokat végeztünk annak megállapítására, hogy mi várható a közösségi média terén.  Következtetéseinket a következő 24 cég vezetőivel történt interjúra alapoztuk: Appirio, Cisco Eos, Dell, Facebook, Federated Media Publishing, Flock, Gigya, Google (Open Social/stack team), Graphing Social Patterns (Dave McClure), IBM (SOA Team), Intel (social media marketing team), KickApps, LinkedIn, Meebo, Microsoft (Live team), MySpace, OpenID Foundation (Chris Messina), Plaxo, Pluck, Razorfish, ReadWriteWeb, salesforce.com, Six Apart, és a Twitter.

Hogyan készüljenek fel a márkák a különböző korszakokra

Nem a jövő víziója az érdekes, hanem amit a brandek számára tartogat, vagyis ahogyan fel kell készülniük a cégek a jövőre:

  • Ne habozz!: Ezek a változások nagy sebességgel érkeznek és év végéig (2009 végéig - a szerk.) elérjük a harmadik korszakot. A márkáknak fel kell készülniük ezekre a korszakokra a rövid távú terveikben. Ne maradj le és ne hagyd, hogy a versenytársak hamarabb csatlakozzanak a számodra fontos közösségekhez, mint te!
  • Készülj fel az áttekinthetőségre: Az emberek az internetet a barátaikkal közösen használják, erre pedig fel kell készülni, tervet kell készíteni.  Készülj fel és tekintsd lehetőségnek, hogy a vásárlók minden weboldalt, mindent terméket véleményezhetnek, még akkor is, ha nem tervezel egyéb részvételt.
  • Lépj kapcsolatba hangadókkal: Fordíts figyelmet a hangosabb vevőkre, mert befolyásolhatják a közösséget és megvédenek a becsmérlő bejegyzésektől. Az ő véleményük megbízhatobb, mint a tiéd és a kapcsolatba hoz a közösséggel, hogy meghatározd a termékfejlesztés irányát. Fontosabb szerepük lesz mint eddig bármikor.
  • Terjeszd ki a Vállalati rendszered: Vállalati rendszered kapcsold hozzá a közösségi hálóhoz. A közösségi oldalak és hasonló megoldások nagyon gyorsan válnak a fogyasztók információinak forrásává és generálhatnak vevőjelölteket a CRM rendszeredben. A CMS rendszerbe integráljuk a közösségi média eszközöket (pl.: könyvjelző ikonok - a szerk.) és ösztökéld látogatóidat, hogy használják ezeket, vagy egyéb platformokon adjanak hírt termékeidről.
  • Darabold szét a vállalati weboldalt: A jövőben az inforáció gyorsan kell ejusson a közösségekhez - gyorsabban, mint várják - ehhez fel kell osztani a weboldalt és egy részét publikálni kell a közösségi hálózatokon. Terjeszd a legfontosabb információkat, ott, ahol a felhasználóid, a közösségek vannak: 
"Horgássz ott, ahol a halak vannak!"

Oszd meg!

Hozzászólások (0)

Írj egy hozzászólást

Vendégként szólsz hozzá. Lent tudsz bejelentkezni.

Kapcsolat

inbound certified professional
Bing Accredited Professional vizsga tanúsítvány
Google Display Hirdetés vizsga